Home » Boekrecensie: Black Dolphin, door Christian Frost

Omslagfoto Black Dolphin

Boekrecensie: Black Dolphin, door Christian Frost

Geschatte leestijd: 3 minuten

De winter is in volle gang, de verwarming staat op standje koukleum en de dagen zijn korter. Wat mij betreft is er dan niets fijner om na een dag vol bezigheden lekker op de bank te kruipen met een goed boek en een drankje binnen handbereik. Een boek dat me op zo’n moment wel aanspreekt is de Storytel original Black dolphin, dat zich grotendeels afspeelt in een land waar het ‘s winters veel kouder is dan hier, Rusland.

Algemene gegevens van Black dolphin

Verschenen: 17 september 2018
Formaat: luisterboek & E-book
Aantal afleveringen: 10
Genre: spanning
Mijn beoordeling: 3 sterren

De Deense Thomas Rasmussen zit in de beruchtste gevangenis van Rusland: Black dolphin. Hoe hij daar terecht gekomen is weet hij niet. Hij probeert erachter te komen welke misdaad hij gepleegd heeft, maar dat is best lastig als je de taal niet spreekt en de bewakers nogal loshandig zijn. Toch weet hij na verloop van tijd steeds meer te weten te komen over het hoe en waarom van zijn opsluiting. Zaken uit het verleden spelen hierbij ook een grote rol, daarom switch je als lezer regelmatig heen en weer tussen gebeurtenissen uit het heden en het verleden.

In het verleden leert Thomas op een feestje de mooie, ietwat mysterieuze Katya kennen, waar hij smoorverliefd op wordt. De liefde lijkt wederzijds, echter zijn er twee problemen: hij is al geruime tijd getrouwd en heeft een gezin, en zij staat op het punt om te trouwen met Eric Wijbel, een niet echt gewaardeerde collega van Thomas. Ondanks deze issues beginnen ze toch een affaire. Dat dit Thomas’ leven geheel op z’n kop zet, beseft hij pas later, te laat. Want is Katya ook werkelijk verliefd op hem? En welk duister geheim draagt zij met zich mee?

In het heden moet Thomas zich staande weten te houden om het ruige regiem in Black dolphin te kunnen overleven en bovendien antwoord te krijgen op de vragen: Hoe ben ik hier gekomen, kom ik hier ooit levend uit en bovenal, waar is Katya en wat is er met haar gebeurt?

Over de voorlezer

Levi van Kempen is de voorlezer van deze spannende storytel original. Ik moest in het begin wel even wennen aan zijn manier van voorlezen, maar eenmaal gegrepen door het verhaal vond ik het er wel goed bij passen. Naast voorlezer is Levi ook acteur, stemacteur, voice-over en zanger. We kennen hem onder anderen als Junior uit de soapserie ONM en als presentator in diverse tv-programma’s. Ook was hij jaren lang de vaste voice-over in de reclames van Vodafone.

In het begin vond ik het wel moeilijk om in het verhaal te komen en dat kwam niet alleen door de manier van voorlezen van Levi, maar ook omdat ik het vrij langdradig vond. Gelukkig duurde dat niet al te lang en wilde ik toch heel graag weten hoe het verhaal eindigde. Wat ik wel vrij heftig vond was hoe middeleeuws het er aan toe ging binnen de muren van Black dolphin, anno 2015. Het is daarom ook niet echt een boek om lekker bij in slaap te vallen. De mooie kant van het verhaal vond ik toch wel Thomas’ liefde voor Katya en de subtiele boodschap dat liefde je in staat stelt om stad en land af te reizen om je geliefde terug te vinden.