Home » Boekrecensie: Zwarte ster, door Jesper en Joakim Ersgàrd

Omslagfoto van Zwarte ster

Boekrecensie: Zwarte ster, door Jesper en Joakim Ersgàrd

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als sci-filiefhebber ben ik dol op verhalen over buitenaardse beschavingen en fantasierijke omschrijvingen van andere planeten. Ik heb dan ook veel jeugdboeken met dat thema verslonden, zoals de Lux-serie van Jennifer L. Armentrout en uiteraard de zeer bekende reeks Het transgalactisch liftershandboek van Douglas Adams. Om een boek voor volwassenen te lezen met dit onderwerp was een geheel nieuwe ervaring, maar Zwarte ster van Jesper en Joakim Ersgàrd liet me zien dat dit genre met een volwassen insteek erg goed kan werken.

Algemene gegevens van Zwarte ster

Verschenen: 19 december 2016
Formaat: e-book en audioboek
Aantal afleveringen: 30
Genre: science-fiction
Mijn beoordeling: 4 sterren

Net zoals een aantal personages aan het begin van de serie een wormgat in worden gezogen, wordt jij als lezer het verhaal in getrokken. Een passagiersvliegtuig verdwijnt op mysterieuze wijze van de radar. Er blijkt meer aan de hand te zijn dan een gewone crash, dus Ruimteonderzoeker Thana ‘Monty’ Montgomery, ex-defensieman Henry Jäger en NASA-deskundige Dr. Hyman worden naar de plaats des onheils gestuurd om de verdwijning te onderzoeken. Voor ze het weten belanden ze in een bizarre wereld waar onbekende gevaren op de loer liggen. Langzaam daalt het besef in dat ze op een andere planeet zitten. En dat niet alleen, ze zijn ook nog eens middenin een intergalactische strijd tussen werelden terecht gekomen. Komen ze ooit nog terug op hun eigen planeet? En zo ja, wie zal hun verhaal geloven en de naderende dreiging die ze aankondigen serieus nemen?

Over de voorlezer

Roel Fooij is de stem die Zwarte ster tot leven brengt. Naast voorlezer voor Storytel is hij ook bezig met ander stemwerk en heeft hij een studio aan huis. Ook is hij regelmatig werkzaam als voice-over, onder andere in seizoen 2 van het programma Ik wed dat ik het kan. Zijn stem past naar mijn mening erg goed bij het verhaal. De nuchtere manier waarop hij het boek voorleest maakt dit krankzinnige verhaal des te geloofwaardiger. En als bonus toverde de manier waarop hij de namen van de auteurs uitspreekt iedere keer weer een glimlach op mijn gezicht.

Ondanks dat Zwarte ster een vliegende start maakt met de verdwijning van het SAS-vliegtuig, kabbelt het verhaal daarna wat rustiger door. Hoewel het soms moeilijk is om je gedachten erbij te houden, weten de schrijvers wel hoe ze ervoor moeten zorgen dat je blijft lezen. Niet alleen de verkenning van een onbekende planeet is zeer interessant, ook de futuristische technologie die wordt beschreven en de mysterieuze gave van hoofdpersoon Monty houden de lezer bezig. Al met al is het dus echt een boek om een kans te geven, zelfs als je niet van het science-fictiongenre houdt.