Home » Boekrecensie: Koning Eenoog, door Jakub Cwiek

Omslagfoto van Koning Eenoog

Boekrecensie: Koning Eenoog, door Jakub Cwiek

Geschatte leestijd: 3 minuten

Hoe zou de wereld er uit zien als zicht niet het primaire zintuig was? Als iedereen een visuele beperking had en net zo veel of minder zag dan ik? Ja, die vraag stel ik mezelf vaak, eerder uit nieuwsgierigheid dan door een grimmig verlangen dat het echt zo zou zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen hoe een maatschappij waar visus niet het dominante zintuig is, in elkaar zit. En juist daarom was het voor mij een bijzondere ervaring om Koning Eenoog te lezen, een spannende Storytel-original die het verhaal vertelt van een wereld waarin een pandemie er voor zorgt dat de gehele bevolking blind wordt.

Algemene gegevens van Koning Eenoog

Verschenen: 26 februari 2018
Formaat: luisterboek & E-book
Aantal afleveringen: 10
Genre: dystopie

Koning Eenoog speelt zich af in Polen. Het duurde even voordat ik daar achter was. De hoofdpersoon is Max, een voormalig rechercheur die een grote voorsprong heeft op de meeste van zijn medemensen, omdat hij al blind was voordat de pandemie begon. Als het lichaam van een jonge man dood wordt aangetroffen op het stadsplein, wordt Max betrokken bij het onderzoek. Al snel rijst bij hem het vermoeden dat de moord is gepleegd door iemand die kan zien, maar dat zou onmogelijk moeten zijn. De overheid ontkent stellig het bestaan van “zienden”, mensen die de dans ontsprongen zijn. Slechts een enkeling realiseert zich dat zich tussen de blinde bevolking mensen verschuilen die hun gezichtsvermogen weten te verbergen. Vanuit de algehele duisternis die een ieder omgeeft gluren kwaadwillende ogen, terwijl moord na moord met behulp van de nieuwe onderzoeksmethoden die noodgedwongen zijn ontwikkeld, wordt onderzocht.

Over de voorlezer

Het boek wordt voorgelezen door Sander de Heer, een bekend acteur en stemacteur, niet te verwarren met de voormalige NPO Radio 2 dj. Sander de Heer werd geboren op 17 september 1958 en je kunt hem kennen van zijn rollen als o.a. Marnix Klein in Onderweg naar Morgen, Robert van Galen in Goudkust en gastrollen in Kees & Co en Flikken Maastricht. Binnen de Nederlandse nasynchronisatie is hij onder andere te horen als de stem van de verteller in Ratatouille, Dwaaloog Dolleman in Harry Potter en de Vuurbeker, Mr. Kraps in SpongeBob SquarePants en Asmodeus in Shadowhunters: The Mortal Instruments. Sander heeft een trage en op het eerste gehoor vrij emotieloze manier van voorlezen waar je even aan moet wennen. Toch, als je hier eenmaal aan gewend bent, weet hij je het verhaal naar mijn mening helemaal in te trekken en zijn stem past goed bij de sfeer van het boek. Naast Koning Eenoog heeft hij nog een behoorlijk aantal andere boeken voor Storytel ingelezen.

Het is best gaaf om als slechtziende te lezen over een wereld waarin het gezichtsvermogen geen enkele rol meer speelt. En de technologieën die leven in zo’n wereld mogelijk maken, nou, ik wenste dat die echt bestonden. Met behulp van zogeheten bouncers, die obstakels en andere mensen met piep- en trilsignalen aangeven, en een vlekkeloos werkende GPS op je telefoon die daarmee samenwerkt, weten mensen zich zelfstandig en zonder al te veel ongelukken van A naar B te bewegen. Alles is aangepast en iedereen maakt veelvuldig gebruik van de overgebleven zintuigen. Hoe de auteur zo trefzeker een wereld als deze in elkaar heeft weten te flansen, is mij een raadsel, maar ik heb er immens van genoten.

Verder is het verhaal best wel duister en soms ook eng. Je moet er dus wel tegen kunnen dat niet alles even goed afloopt en dat het verhaal een vrij open einde heeft. Als lezer blijf je met vragen achter die je zelf moet beantwoorden. Niet dat alles onopgelost blijft, nee, dat niet. Al zou je misschien bijna wensen dat dat wel zo was…